22/02/2024

Alernativna televizija ostvarila prihod od 11 miliona KM

Predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku smetaju inostrani donatori zahvaljujući kojima opstaje nezavisno novinarstvo. Nad tim medijima, priznao je, nema nikakvu kontrolu. Međutim, ako je medij u vlasništvu firme bliske njegovoj porodici i pod potpunom kontrolom SNSD vlasti – prikazaće godišnji prihod od 10.920.976 KM. Alternativna televizija primjer je „kontrolisanog novinarstva“.

Piše: Žana Karić Gauk/Žurnal

 

“Zamo da je u zadnjih 15 dana četiri miliona funti došlo iz Velike Britanije i da se umreženim aktivnostima protiv Republike Srpske i njenog rukovodstva pravi atmosfera progona. Izvršioci radova su sarajevski mediji i portali pojačani sa ‘Bukom’, ‘Capitalom’, ‘BN televizijom’, koji se izdajnički odnose prema RS, a podanički prema novcu koji dobijaju za te stvari”, kazao je nedavno predsjednik RS Milorad Dodik, a potom zaključio: „Aktivnosti ovih medija, nad kojima nemam nikakvu kontrolu, se prate“.

Kako, međutim, izgleda poslovanje medija koji je pod njegovom kontrolom, a na crnoj listi Sjedinjenih Američkih Država, objasniće banjalučka Alternativna televizija. Promjena vlasništva, s tim i potpuno promijenjen urednički i novinarski pogled na vlast, ovom mediju donio je milionske prihode.

Redovan na tenderima za promocije rada SNSD načelnika i gradonačelnika, direktora javnih preduzeća i ustanova, uvijek spreman za pohvale režima i širenje nacionalističkih ideja, ATV je prošlu godinu zaključio sa nevjerovatnih 10.920.976 KM prihoda. Od milionskog minusa, medij sada posluje u plusu – 169.276 KM.

Poređenja radi, 2021. godinu Alternativna televizija je zaključila sa prihodom od 3.584.505 KM, ali i minusom na računima od čak 4.429.672 KM. O načinu upumpavanja milionskog iznosa Dodik i čelnici ATV-a ne govore javno.

Ovoj banjalučkoj televiziji “svanulo” je početkom 2018. godine, kada je prešla u ruke tajkuna Slobodana Stankovića, pokojnog vlasnika imperije „Integral inženjering“ i, takođe, čovjeka sa crne liste SAD. Sin predsjednika RS Milorada Dodika, Igor Dodik, kao predstavnik kapitala „Integrala“, u to vrijeme pojavljivao se na sastancima sa novinarima.

ATV je onu prethodnu, alternativnu 2017. godinu završio sa prihodom od 3.651.318 i dobiti od tek 87.850 KM. U 2018. godini zabilježen je priliv veći za za 861.197 KM – ukupno 4.512.515 KM.

Kad vlast preuzme kontrolu, onda i republički krediti budu ekspresno odobreni. Investiciono – razvojna banka RS, za samo tri dana maja 2018. godine primila je zahtjev, obradila ga i odobrila Atv-u kredit od 2.250.000 KM. Zahtjev banci uprava televizije dostavila je 8. maja, a kreditni odbor pozitivno odlučio 11. maja. Ugovor je već 14. maja upućen na potpis.

U martu 2019. “Grand trade” presuđenog kriminalca i bliskog Dodikovog prijatelja i kuma Mile Radišića postao je vlasnik 24 odsto, dok je većinski vlasnik ATV-a, sa 51 odsto učešća, „Integra inženjering“ u vlasništvu Slavice Stanković, Slobodanove supruge. Sve potom kupuje „Prointer“, firma s kojom, kako je priznao Dodik, „sarađuje“ njegov sin Igor i „od toga ima prihode“. Ista IT firma kupila i je preostali udio firme „K-2“ i tako u potpunosti preuzela Alternativnu televiziju.

Te 2019. godine prikazan je priliv od 4.227.675 KM, ali i gubitak – 389.088 KM. Godinu pandemije, 2020. ATV završava sa prihodom od 4.896.946 KM, a 2021. sa 3.584.505 KM.

U januaru ove godine ATV ponovo je promijenio vlasnika, te je u sudskom registru kao osnivač i „Prointerova“ sestrinska firma „Infinity media“. Dok se sve smještalo pod krov porodice Dodik, finansijski izvještaj je bio itekako povoljan, a prihodi stigli do skoro 11 miliona KM.

„Napretku“ nekadašnjeg alternativnog medija doprinijeli su i ugovori sa javnim sektorom. Osim stotine hiljada maraka vrijednih okvirnih sporazuma, medij ne zaobilaze ni oni direktno dogovoreni. Ove godine Agencija za javne nabavke BiH zabilježila je samo njih – ukupno 12 vrijednih 43.559 KM.

U obrazloženju sankcija koje su SAD uvele ovom mediju pisalo je:

„ATV je vlasništvo kompanije blisko povezane sa Dodikovom porodicom, ali Dodik sam iza kulisa lično kontroliše medij, na primjer, odobrenjima za medijske priče vezane za politički osjetljive teme. ATV je angažovao kako bi namjerno i izričito unaprijedio vlastitu agendu, koja uključuje njegove napore da ocrni druge političke ličnosti, izgladi svoj javni imidž i unaprijedi svoje lične i političke ciljeve. Dodik je ugovore vezane uz ATV dodjeljivao direktno članovima svoje porodice, što je koristio kao još jedan način za korupciju. On je novac iz javnih preduzeća usmjerio direktno ATV, iz koruptivnih razloga. Posljednjih godina znatno je povećao finansiranje ATV-a i uključio se u kampanje zloćudnog medijskog uticaja putem ATV-a, kako bi objavio sadržaj koji unapređuje njegove političke i lične ciljeve.“

Podsjetimo, ATV je osnivač firme „A media“, u čijem okviru posluje prorežimski „Faktor magazin“. Nadalje, Alternativna televizija 2019. kupila je radio „Igokeu“, koji je bio u vlasništvu Gorice Dodik, kćerke Milorada Dodika i Košarkaškog kluba „Igokea“. Radio je prethodno nosio i ime „Agape“, kao i restoran koji je u Goričinom vlasništvu. Potom mijenja ime u „A radio“ i iz Laktaša je preseljen u Banjaluku, u zgradu ATV-a. Funkciju direktora od Ivane Dodik, supruge Dodikovog sina Igora, preuzeo je – Drahmi Miskin.

O načinima na koje ATV dobija novac iz budžeta Žurnal je više puta pisao.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *